Szansa na sukces w sprzedaży internetowej

szansa-na-sukces

Założenie nawet małego sklepu tradycyjnego wiąże się z niemałymi inwestycjami, obejmującymi koszty lokalu, wyposażenia, reklam / bannerów przed sklepem itp. W tym kontekście otwarcie sklepu internetowego to żaden wydatek. Niektóre firmy hostingowe oferują swoim klientom możliwość korzystania z prostego oprogramowania sklepu internetowego w ramach niewielkiej opłaty hostingowej. Jak wykorzystać tę szansę?

Otwarcie nowego sklepu internetowego to przedsięwzięcie, które wymaga przede wszystkim pomysłu, ale jeżeli ten pomysł nie zostanie poparty silnym zapleczem, nasz nowy sklep stanie się jedną z milionów zapomnianych witryn internetowych, odwiedzanych przez właściciela, kilku znajomych oraz od czasu do czasu roboty wyszukiwarek internetowych. W ramach silnego zaplecza wyróżnić można kilka podstawowych elementów:

Towar

W przypadku tradycyjnego sklepu oferowany towar znajduje się fizycznie w sklepie, w którym jest sprzedawany, zatem sprzedawca musi go albo kupić, albo przynajmniej wynegocjować u swojego dostawcy możliwość wzięcia towaru w komis. Znaczna część sklepów internetowych omija ten problem oferując towar, którego faktycznie w magazynie nie posiada. Takie rozwiązanie pozwala unikać zamrożenia kapitału na początku działalności, ale wymaga stworzenia pewnych kanałów zaopatrzenia w sytuacji, gdy w sklepie pojawiają się zamówienia. Szybkość realizacji zamówień jest niezwykle ważna, a zła opinia o naszym sklepie może zabić nawet najlepszy pomysł na biznes, zwłaszcza na samym początku.

Jednym z rozwiązań cieszących się popularnością w ostatnim czasie jest Dropshiping. W tym rozwiązaniu nasz sklep internetowy jest wyłącznie pośrednikiem pomiędzy dostawcą towaru, realizującym zamówienia, a klientem. Uwalnia to właściciela sklepu od konieczności kupowania oferowanego towaru, a także jego magazynowania, pakowania i wysyłki, ale niesie za sobą również pewne ograniczenia. Przede wszystkim producenci i/lub hurtowanie oferujący możliwość współpracy w ramach takiej formy pośrednictwa współpracują z wieloma różnymi sklepami. Poza tym renoma naszego sklepu staje się uzależniona od rzetelności zewnętrznej firmy.

Coraz mniejsze szanse są na to, żeby oferowany przez nas towar był unikalny. Jednak wielkość oferowanego asortymentu, jego dostępność, ceny, czy wspominana już szybkość realizacji zamówień będą decydować o tym, czy potencjalni klienci zrobią zakupy właśnie w naszym sklepie, a nie u konkurencji.

Oprogramowanie

Aby zaoferować w swoim sklepie jak najszerszy asortyment, trzeba zadbać o narzędzie, które nam to umożliwi. Gdy mamy w ofercie 20 produktów, zapewne najprostsze oprogramowanie sklepu internetowego okaże się wystarczające, żeby klienci mogli w miarę wygodnie przeglądać nasza ofertę i zamówić wybrany produkt. Jeżeli jednak w ofercie posiadać będziemy 2, 20 lub nawet 200 tysięcy unikalnych pozycji asortymentowych, próba wtłoczenia ich do bazy danych słabego oprogramowania skończy się jego wieszaniem lub całkowitą blokadą.

Poza wydajnością oprogramowania bardzo ważnymi elementami są: łatwość wyszukiwania produktów, estetyka i przejrzystość prezentacji, narzędzia wspierające up-selling i cross-selling, dostępność informacji o zasadach realizowania zamówień i całkowitym koszcie zamówienia, czy w końcu łatwość złożenia zamówienia.
Dla efektywnej obsługi sprzedaży w sklepie internetowym na pewno warto wziąć pod uwagę możliwość integracji z zewnętrznymi systemami, w tym operatora płatności online, firmy kurierskiej czy oprogramowania księgowo-magazynowego.

Promocja

Kupiłem profesjonalne oprogramowanie sklepu, zadbałem o duży wybór asortymentu, mam atrakcyjne ceny i… nie ma zamówień. To trochę tak,  jakby ktoś próbował otworzyć tradycyjny sklep w piwnicy. Żeby zacząć sprzedawać, musimy pozwolić potencjalnym klientom odszukać nasz sklep pośród tysięcy innych, a w tym celu trzeba zadbać o jego wypozycjonowanie i promocję. O pozycjonowaniu warto myśleć już na etapie wyboru oprogramowania, ponieważ niektóre z oferowanych rozwiązań bez dodatkowych nakładów są przystosowane do aktualnych zaleceń Google. W przeciwnym wypadku konieczne będzie zlecenie odpowiednich modyfikacji oprogramowania. Warto na pewno w tym względzie zdać się na pomoc fachowców. Na rynku działa szereg firm oferujących wsparcie w zakresie pozycjonowania i promocji sklepów internetowych. Oczywiście korzystanie z takich usług wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami, ale na pewno lepiej wydać część zysków, nisz nic nie sprzedawać.

Wartość sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce szacowana jest na kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. Nakładem niewielkich kosztów mamy szansę wykroić kawałek z tego torcika również dla siebie. Na pewno jednak wymagać to będzie zaangażowania pewnych środków i czasu.